Het drieluik met de mirakels van Christus

De Melbourne-triptiek is een voorbeeld van samenwerking tussen drie Brusselse kunstenaars: de Meester van de Catharinalegende, de Meester van de vorstenportretten en Aert van den Bossche. Daarom is het een cruciaal stuk in deze tentoonstelling en werd het helemaal uit Australië overgevlogen.

Uit verschillende elementen blijkt dat de panelen tijdens de uitvoering op geen enkel moment naast elkaar werden gezet: de horizonlijn verschilt op elk luik, de figuren zijn van verschillende grootte en ook de perspectief is anders. Vermoedelijk werkten de drie schilders elk in hun eigen atelier aan één paneel. Wellicht waren er voorafgaandelijk enkele ontmoetingen waarbij richtlijnen gedefineerd werden. Misschien was er haast bij het werk of mogelijk was deze ‘variatie met drie handen’ een specifieke wens van de opdrachtgever.

De opdrachtgever staat midden op de voorgrond van de Bruiloft van Kana. Adolf van Kleef, heer van Ravenstein, was verwant met Filips de Goede en zette dit duidelijk in de verf door portretten van de Bourgondische hertogen in de voorstelling te laten verwerken.